LICITA s.r.o.

V realitní aukci může prodávající získat i o třetinu vyšší cenu.

Prodej formou aukce se vyplatí. Prodávající může získat za nemovitost i o třetinu vyšší cenu.

Pryč jsou doby, kdy jsme se se slovy jako „aukce“, „dražba“ nebo „licitace“ setkávali jen u nucených prodejů. Svět se mění a s ním i realitní trh a metody prodeje. Realitní kanceláře, především ve velkých městech se silnou poptávkou po koupi domů a bytů, využívají při prodeji stále častěji takzvané realitní aukce. Cílem je prodat co nejlépe, za co nejvyšší kupní cenu.

Princip realitní aukce je jednoduchý. Realitní kancelář široce prezentuje záměr prodeje, a pokud se ukáže, že je o koupi velký zájem, vyzve všechny zájemce k podání cenové nabídky. Přijaté nabídky pak předloží prodávajícímu, který si může vybrat. Obvykle volí nabídku s nejvyšší kupní cenou. Může však zohlednit třeba i rychlost úhrady kupní ceny nebo to, jestli zájemce nabízí platbu z vlastních zdrojů nebo úvěrem. S vybraným zájemcem uzavírá prodávající kupní smlouvu.

Některé realitní kanceláře jdou v aukčním prodeji ještě dál. Krom nabídkových řízení mají ve svém portfoliu elektronické aukce. To je i případ naší společnosti LICITA, která provádí elektronické aukce ve svém vlastním systému už od roku 2015.

Právě elektronické aukce dnes nabývají na popularitě a je jasné, proč. Není výjimkou, že se cena v aukci vyšplhá o desítky procent nad původní očekávání prodávajícího. Elektronické aukce se osvědčily nejen u bytů a domů ve větších městech. Úspěšné jsou třeba i u zemědělské půdy a nemusí jít jen o velké celky. Aukce se rozhodně vyplatí i vlastníkovi, který chce prodat třeba 2 hektary polí a luk zděděných po prarodičích. Dobrým příkladem je nedávná aukce pozemků zarostlých náletem u Otročína v Tepelské vrchovině, které se zúčastnilo 5 zájemců a cena se vyšplhala na více než dvojnásobek tržního odhadu.

V RK LICITA se zabýváme aukčním prodejem dlouhodobě. K vyhledání kupce, který nabízí nejvyšší kupní cenu, využíváme především nabídková řízení a elektronické aukce. Elektronické aukce provádíme ve vlastním systému na www.licita.cz a od března 2015 jsme jich uskutečnili přes 130. Vlastní systém je obrovská výhoda. Mohli jsme využít velký aukční portál a platit za jednotlivé aukce nebo investovat do vlastního. My jsme zvolili vlastní systém a díky tomu dnes můžeme lidem zprostředkovat prodej v elektronické aukci za ceny od 2,5% do 5% z dosažené kupní ceny, a to se vším všudy, včetně smluv, dokumentace, katastrální agendy, to vše při zajištění široké prezentace záměru prodeje na nejnavštěvovanějších realitních serverech.

U některých nemovitostí se dokážeme dostat v aukci s kupní cenou až o třetinu výš, než jaká byla původní představa prodávajícího. Je to případ od případu. Běžnější je navýšení od 10 do 20%, ale i to je pro prodávajícího výhra. Je velký rozdíl, jestli prodáte dům za 3.000.000 Kč nebo za 3.600.000 Kč. Jako úplný husarský kousek aukčního prodeje, jenž byl v tomto případě řešen nabídkovým řízení, mohu zmínit prodej opuštěného domu v Postřekově na Domažlicku, jehož kupní cena se licitací mezi třemi vážnými uchazeči navýšila na bezmála trojnásobek původně požadované částky.

Aukčních prodejů resp. realitních aukcí obecně přibývá, lidé poznávají jejich výhody, dobré realitní kanceláře dokáží zprostředkovat prodej skutečně té nejvyšší nabídce a klienti odchází spokojeni. V kontrastu s tím je veřejnost prostřednictvím mediálních kampaní přesvědčována o tom, že k úspěšnému prodeji postačí vložit nabídku na jedno místo na internetu a čekat, až se objeví kupec. Jak to tedy vlastně je a co si o tom má člověk myslet? Ano, žijeme v době internetu a vyspělých informačních technologií. Řada lidí prodává nemovitosti bez realitní kanceláře a obvykle to s menšími či většími komplikacemi zvládne. Bohužel, často tím ale tratí na ceně, někdy i výrazně. Vlastník nemovitosti si obvykle stanoví určitou cenu a s prvním zájemcem, který ji akceptuje, uzavře kupní smlouvu. Už si ale neohlídá, jestli skutečně prodává za nejvyšší možnou cenu. A i když třeba tuší, že je o jeho nemovitost větší zájem, nechce se sám pouštět do handlování o ceně s pěti, deseti zájemci najednou. Je obrovským paradoxem, že lidé prodávají v drobných aukcích věci v hodnotách stovek a tisíců korun, ale tak hodnotný majetek, jakým je nemovitost, prodají často prvnímu zájemci.

autorem článku je Pavel Bezstarosti, jednatel aukční a realitní společnosti LICITA s.r.o. / www.licita.cz /

Copyright © 2019 LICITA s.r.o. Všechna práva vyhrazena.